وظایف

شرح وظایف واحدهای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان

بر اساس سند چشم انداز 20 ساله کشور، وظیفه بسیار سنگین امنیت غذایی بر عهده بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور گذارده شده است. جامعه ایرانی در افق سند یاد شده در سال 1404 باید به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی دست یابد که این امر از طریق جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل تحقق خواهد یافت. از سوی دیگر برنامه چهارم توسعه اقتصادی کشور، اولین گام  برنامه‌ای در راه دستیابی به چشم انداز 20 ساله کشور با تاکید بر منابع دانش بنیان، سرمایه انسانی و فناور ی ­های نوین، دستیابی به اقتصاد متنوع و رشد بهره‌وری عوامل تولید میسر دانسته و در بخش کشاورزی یکی از راهکارهای مهم دستیابی به این امر از طریق توسعه چشمگیر تحقیقات کاربردی کشاورزی، پشتیبانی از کارآفرینی، گسترش و نهادینه شدن آموزش­های پاسخگو و هدفمند و شناسازی زمینه ­های  نوآوری و به ­کارگیری  استعداد‌های خلاق  فنی و پژوهشی پیش بینی گردیده است. که در سطح ملی این مهم بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نهاده شده و در استان­ها وظیفه و رسالت قانونی «مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی» و در سطح استانی به « مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان» واگذار شده است.
 

با توجه به ماموریت‌های پیش­رو و اهداف دانش بنیان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع­طبیعی استان لرستان نیز با همه ظرفیت­های  منابع انسانی ، پژوهشی و آموزشی خود را در بخش‌های تحقیقاتی و واحدهای اجرایی با محوریت کشاورزی، منابع طبیعی، آبخیزداری، علوم دامی و دامپزشکی و تحقیقات اقتصادی اجتماعی سازماندهی نموده است و در راستای موارد ذیل فعالیت می‌نماید:.

1. تهیه طرح های تحقیقاتی استانی در زمینه چالش ­های بخش­ کشاورزی و منابع ­طبیعی طبق شیوه ­نامه ­های تحقیقات و اجرای آنها پس از مراحل تصویب و ابلاغ

· توانمندسازی و مهارت­ افزایی بهره ­برداران بخش کشاورزی در قالب آموز ش­های رسمی مقطع ­دار (شامل دیپلم کشاورزی مهارتی کاردانش، سنجش مهارت و.......) و آموزش­های غیر رسمی (آموزش مهارتی کارشناسان مسئول پهنه، مهارت­ آموزی سربازان، مددجویان کمیته امداد، زندانیان مددجو و دیگر آموزش­های فنی و مهارتی، و.....) روزآمد و کارآفرینانه و پشتیبانی علمی و فنی از توسعه دانش­بنیان و پایدار توانمند و ظرفیت­های ذی­نفعان و کنشگران بخش مبتنی بر نیازسنجی (Need assesment) آموزشی

· ایجاد، تکمیل و نگهداری پایگاه­ها، مزارع و ایستگاه­های تحقیقاتی مطابق شیوه ­نامه ­ها و مصوبات کمیسیون ها و کمیته ­های تخصصی مربوط حسب مورد.

· برقراری ارتباط علمی و فنی  با مراکز آموزش عالی و تحقیقات داخل و در صورت نیاز خارج از کشور با هماهنگی واحدهای ذیربط نیز و همکاری مستمر در راستای تحقق ماده 23 قانون بهره­وری بخش کشاورزی با هدف سیاست­گذاری آموزشی در زمینه­ی مقاطع تحصیلی و گرایش­های تحصیلی مرتبط با اولویت­ های بخش کشاورزی

· ایجاد ارتباط و هماهنگی با واحدهای اجرائی استانی جهت شناخت نیازها و اولویت­ های تحقیقاتی و آموزشی آنها به منظور تهیه و اجرای طرح ­های تحقیقاتی کاربردی و آموزش­ های مهارتی مشکل محور و پاسخگو.

· انتشار نتایج تحقیقات انجام شده در جهت بهره ­برداری مراکز اجرائی، دانشگاهی از طریق نشریات، سخنرانی های علمی و کارگاه­های انتقال فناوری و بر پایی روز مزرعه و اجرایی شدن پروژه­ های راهبردی «هنرستان­های کشاورزی وابسته» و «یاوران تولید» و «نظام نوین ترویج کشاورزی» و «شبکه مجازی کشاورزی» با همکاری هدفمند، هوشمندانه و راهگشا با مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان.

· همکاری و مشارکت مستمر و فعال با مدیریت ترویج و مشارکت­های مردمی سازمان، صدا و سیمای مرکز استان، رسانه ­های محلی و ملی به منظور بهره ­برداری از توانائی و همکاری طرفین در انجام دوره­های آموزشی یا اجرای پروژه­ های تحقیقاتی و ترویجی و آگاه نمودن بهره­ برداران و کشاورزان و عموم مردم استان در رابطه با ارتقاء و توسعه فعالیت­ های بهینه و مناسب کشاورزی ، دامداری و منابع­ طبیعی  و توانمندسازی جامعه بهره­ برداران و روستائیان و عشایر استان و راه ­اندازی هنرستان کشاورزی وابسته.

· پیگیری و همکاری در جذب، تثبیت، ترفیع و ارتقاء هیئت علمی طبق شیوه­ نامه ­های مربوط.

· انجام فعالیت­های مربوط به امور مالی و اداری مرکز با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان و طبق شیوه­ نامه ­های مربوط. 


6.1.15.0
گروه دورانV6.1.15.0