• time : 16:41
  • Date : Fri May 17, 2024
  • news code : 208487
ابراهیمی رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری:
ضرورت مشاركت مردم در طرح‌های آبخوان‌داری
رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور با اشاره به ضرورت و اهمیت طرح‌های آبخوان‌داری در لرستان گفت: باید فعالیت‌های ترویجی را در حوزه آبخوان داری با مشارکت مردم بیشتر توسعه بدهیم تا شاهد ذخیره نزولات، بهبود وضعیت پوشش گیاهی، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از سیل باشیم.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، عطاءاله ابراهیمی در حاشیه بازدید از ایستگاه پخش سیلاب بر آبخوان داوود رشید شهرستان کوهدشت با تاکید بر اینکه  ما باید از مدیریت مهندسی در حوزه آبخیز  به سمت مدیریت حوزه آبخیز برویم، اظهار کرد:  در حوزه مدیریت آبخیز  انسان به مهمترین عنصر باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی  با اشاره به اینکه کاشت و تولید نهال مهم است، تاکید کرد: در زاگرس اولویت ما حفاظت است یعنی بتوانیم داشته‌های موجود را حفظ کنیم که کار بزرگی است.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور افزود:  در زاگرس حفظ موجودی فعلی با توجه به بحران‌هایی که با آن مواجه هستیم اولویت است.

ابراهیمی آتش سوزی را یکی از معضلات جنگل‌ها و منابع طبیعی لرستان عنوان کرد و گفت: با توجه به بارش‌های  امسال باید فرهنگ سازی در خصوص وقوع آتش سوزی توسط صدا و سیما،  منابع طبیعی و دستگاه‌های دیگر انجام شود.

وی با تاکید بر اجرای آبخوان‌ در دشت‌های لرستان از جمله دشت کوهدشت  گفت: اجرای آبخوان  در دشت کوهدشت که یک دشت بحرانی و ممنوعه به راحتی می‌تواند بیلان منفی آب را مثبت  و از فرو نشست جلوگیری کند.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور  با اشاره به تهیه سند آبخیزداری در کشور بیان کرد: سند آبخیزداری  باید برش استانی داشته باشد و  در لرستان ظرفیت خوبی برای سند آبخیزداری وجود دارد.

ابراهیمی تاکید کرد:  در کنار  سند خشکسالی‌ باید سند آبخیزداری به عنوان  مکمل و سطح بالاتری در اولویت  قرار بگیرد

وی با بیان اینکه تنها استانی که در بخش آبخیزداری بخش تحقیقات به معنای واقعی در حوزه عملیاتی و اجرا ورود کرده است لرستان است، گفت: در مدیریت راهبردی و سیاست گذاری تقویت سرمایه اجتماعی در اولویت قرار بگیرد،  در مدیریت راهبردی و سیاست گذاری مردم را در طرح مسئله یعنی از  ابتدای کار مشارکت دهیم.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور تاکید کرد: استفاده از قدرت رسانه برای متقاعد کردن  مردم و حفاظت از منابع طبیعی بسیار مهم است، استفاده از ظرفیت خیرین و سرمایه‌گذاران هم مورد توجه قرار بگیرد.

ابراهیمی با بیان اینکه ایستگاه پخش سیلاب بر آبخوان داوود رشید شهرستان کوهدشت یک الگو است، گفت: با ثبات این ایستگاه الگویی با استفاده از آبخوان می‌شود نفوذ آب را افزایش،  بیلان منفی را مثبت و فرسایش، رسوب و سیل را کاهش داد.

به گفته وی این ایستگاه یک برگ برنده است، اما با مجهز کردن آبخوان به سیستم پایش مانیتورینگ اثر بخشی بیشتری را خواهیم داشت از طرفی می‌توان اعتبارات بیشتری را برای اجرای طرح‌های آبخوان داری بگیریم.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور گفت: آبخوان کوهدشت توانسته  سیلی معادل ۴۵ متر مکعب  را کنترل کند، در حالی که در سطح کوچکی اجرا شده است.

ابراهیمی تاکید کرد: باید فعالیت‌های ترویجی را در حوزه آبخوان داری  با مشارکت مردم  بیشتر توسعه بدهیم تا شاهد ذخیره نزولات، بهبود وضعیت پوشش گیاهی، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از سیل باشیم.  
 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

جهت دریافت اخبار تات لرستان در کانال ایتا کلیک نمایید

img_20240514_150045.jpg

Average :  5.00 |  Submitted :  1

Tags