• time : 11:02
  • Date : Sat Jun 01, 2024
  • news code : 209565
ابوطالب شفقت استاندار لرستان:
ضرورت مردمی سازی فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه كشاورزی دانش‌بنیان در لرستان
استاندار لرستان با اشاره به اینکه فعالیت تحقیقاتی باید به سمت مردمی سازی برود، گفت: دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی توأم با بهره‌وری به عنوان یکی از مهمترین محورهای راهبردی مرکز تحقیقات، و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان باید دنبال شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ابوطالب شفقت استاندار لرستان شامگاه پنجشنبه در حاشیه بازدید از باغ گیاه شناسی زاگرس  و مزارع ایستگاه تحقیقات چند منظوره سراب چنگایی شهرستان خرم‌آباد با اشاره به اهمیت چنین مراکزی توضیح داد: مراکز تحقیقاتی از اجزای مهم بخش نظام تحقیق و توسعه نوآوری و فناوری کشور محسوب می‌شوند و جایگاه مهمی در زمینه گسترش مرزهای دانش و فناوری و حل مشکلات علمی کشور دارند.

20240530_180848.jpg

وی با اشاره به اینکه فعالیت تحقیقاتی باید به سمت مردمی سازی برود، گفت: در مراکز تحقیقاتی وجود واحدی تجاری سازی بسیار مهم است، مردم باید در این مراکز آموزش داده شوند تا برای آنها انگیزه ایجاد شود.

شفقت به اهمیت تنوع ارقام تحقیقاتی در مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان اشاره و تاکید کرد: دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی توأم با بهره‌وری به عنوان یکی از مهمترین محورهای راهبردی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان باید دنبال شود.

20240530_180459.jpg

استاندار لرستان به ظرفیت گیاهان دارویی هم اشاره کرد و افزود: در کشت و توسعه گیاهان دارویی زنجیره ارزش مهم است و نکته مهم دیگر ایجاد بازار مناسب، صنایع تبدیلی و بهره‌برداری است و در این راستا وجود مدیریت صنایع در کنار تیم تحقیقاتی  برای مدیریت زنجیره ارزش و اقتصادی سازی مهم است تا کارشان تجاری سازی شود.

وی با تاکید بر اهمیت ترویج در توسعه پایدار کشاورزی، افزود: مراکز خدمات و ترویج جهاد کشاورزی نقش موثری در کیفیت تولید محصولات دارند و با جدیت بیشتری شرایط برای بازدید مردم، کشاورزان، روستائیان، دانشجویان و دانشگاهیان از مراکز تحقیقاتی فراهم شود.

20240530_185742.jpg

استاندار لرستان  در این بازدید بر راه اندازی دهکده فناوری و پژوهشکده استان هم تاکید کرد و گفت: کشاورزان نسبت به دانش‌بنیان کردن فعالیت خود جدیت داشته باشند زیرا استفاده حداکثری از ظرفیت مراکز پژوهشی و ترویجی علاوه بر افزایش بهره‌وری، امنیت غذایی را نیز به دنبال دارد.

20240530_191405.jpg

قربانی رئیس مرکزتحقیقات و آموزش کشاورزی ایستگاه تحقیقات چندمنظوره سراب چنگایی خرم آباد را یکی از پایگاه های مهم با پتانسیل بالا در تحقیق، معرفی و ازدیاد ارقام پر بازده گرمسیری و نیمه گرمسیری در کشور عنوان کرد و گفت: نتایج پروژه‌های تحقیقاتی این ایستگاه در سطح ۵۷ هکتار تاکنون برای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشاورزی کشور مهم ،مرجع و تائید کننده بسیاری از ارقام معرفی شده در حوزه آبی و دیم کشور بوده است.

قربانی گفت: باغ گیاهشناسی زاگرس خرم‌آباد به منظور حفظ ذخایر ژنتیکی جنگل‌های زاگرس و انجام تحقیقات گیاه شناسی روی گیاهان منطقه در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار از اراضی این مرکز در حاشیه غربی دریاچه کیو که در کنار پارک و دریاچه زیبای کیو احداث شده است که ظرفیتی کم نظیر برای توسعه تحقیقات کشاورزی و گیاهان دارویی و گردشگری در لرستان می‌باشد.

20240530_172857.jpg

حسن پور رئیس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، احمدی چگنی فرماندار خرم آباد، سید عماد شاهرخی رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان و مسئولان استانی، استاندار لرستان را در این بازدید همراهی کردند.

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

جهت دریافت اخبار تات لرستان در کانال ایتا کلیک نمایید

 

Average :  5.00 |  Submitted :  1

Tags