• time : 08:46
  • Date : Wed Jun 05, 2024
  • news code : 209756
با حضور عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم زراعی وباغی؛
برگزاری روز مزرعه كاشت اصولی گندم دیم
در راستای اهمیت کشت گندم به‌عنوان یک محصول استراتژیک، برنامه ترویجی روز مزرعه کاشت اصولی گندم دیم در قالب طرح ملی جهش تولید در دیمزارها در پایگاه نوآوری اقلیم گرم شهرستان کوهدشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان علاوه بر تأمین اهداف آموزشی و پژوهشی در قالب برنامه‌های روز مزرعه، ضمن ارائه اصول به زراعی ارتقاء عملکرد در گندم دیم به شناسایی مسائل و چالش های پایین بودن میانگین عملکرد در منطقه پرداخته شد.

مهناز رحمتی عضو هیئت علمی و محقق ارشد غلات دیم بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی با اشاره به این موضوع که با تحقیقات کاربردی باید برنامه های خود را متناسب با تغییرات تنظیم کنیم گفت: برای جبران کمبود آب در محصولات دیم باید از دانش و علم روز استفاده نمائیم و با یک تغییر جزیی چه از لحاظ آماده سازی زمین، نوع بذرمصرفی، نوع کود، تاریخ کاشت و استفاده صحیح از ماشن آلات کشاورزی عملکرد را افزایش دهیم.

وی همچنین صریح کرد: با همکاری کشاورزان، کارشناسان و محققین بخش کشاورزی مزارع از لحاظ کمی و کیفی مورد پایش قرار گیرند و با استفاده از تجربه کشاورزان و یافته های علمی محققین به سمت کشاورزی علمی گام برداریم.

رحمتی افزود: با استفاده از رقم های جدید معرفی شده،توصیه های به زراعی رعایت شده، اجرای دقیق دستورالعمل ها،شناسایی به موقع و مبارزه با آفت و بیماری ها ،کنترل عمق کشت،تراکم بذر،مدیریت مزرعه،آزمایش خاک و غنی کردن آن می توانیم عملکرد سطح محصولات دیم را افزایش دهیم.

کارشناسان و بهره‌برداران در پایگاه نوآوری اقلیم گرم شهرستان کوهدشت با ارقام، تراکم، میزان کود مصرفی (تغذیه گیاهی)، مراحل کاشت و آشنا و به سوالات پاسخ داده شد.

روز مزرعه کاشت اصولی گندم دیم با حضور مهناز رحمتی عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم زراعی وباغی، صفایی ناظر برداشت سازمان جهاد کشاورزی، نقاش زاده مسئول اجرای پایگاه‌های نوآوری در استان، کارشناسان و بهره‌برداران مراکز جهاد کشاورزی شهرستان های رومشکان و پلدختر در پایگاه نوآوری اقلیم گرم شهرستان کوهدشت برگزار شد.

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

جهت دریافت اخبار تات لرستان در کانال ایتا کلیک نمایید

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Average :  5.00 |  Submitted :  1

Tags