• time : 09:25
  • Date : Wed Jun 05, 2024
  • news code : 209763
با همکاری اداره ترویج جهاد کشاورزی شهرستان خرم‌آباد؛
روز مزرعه مدیریت عوامل خسارتزای نخود و دوره‌های آموزشی آشنایی با آسیب‌های كلش سوزی و مدیریت پوره سن گندم برگزار شد
روز مزرعه با عنوان مدیریت عوامل خسارتزای نخود و دوره‌های مهارتی با عناوین آشنایی با آسیب‌های کلش سوزی و مدیریت پوره سن گندم به میزبانی مرکز جهاد کشاورزی آبستان شهرستان خرم آباد برگزار گردید.

 به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان توسط سیاهپوش و نامداری کارشناسان بخش تحقیقات گیاهپزشکی مرکز ضمن معرفی مهمترین آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز مزارع نخود، روش‌های پیشگیری از شیوع و خسارت این عوامل خسارتزا و جدیدترین تاکتیک‌های مدیریتی  ارائه شد.

نامداری ضمن معرفی سن غلات به‌عنوان مهمترین آفت مزارع گندم، نحوه ردیابی ، تعیین نرم و مبارزه با پوره سن گندم را برای بهره‌برداران و کارشناسان حاضر در دوره مهارتی تشریح کرد.

وی همچنین با توجه در پیش‌ بودن مرحله برداشت غلات مضرات کلش‌سوزی از جمله آسیب به میکروارگانیسم‌های خاک، تخریب بافت و ساختمان خاک، خاکستر شدن و هدررفت عناصر مفید، کاهش تخلخل و نفوذپذیری خاک، افزایش فرسایش خاک و نیز ضررهای زیست محیطی کلش‌سوزی خصوصاً آلودگی هوا، این عمل را بسیار مخرب و بلای جان مزارع و سنت غلط به جا مانده از گذشته دانست و افزود: بهره‌برداران با پرهیز از کلش‌سوزی و حفظ بقایای گیاهی پس از برداشت، کاربرد کشاورزی حفاظتی در مزارع را رعایت نمایند.

سارا سیاهپوش کارشناس بخش تحقیقات گیاهپزشکی مرکز گفت: در راستای توسعه کنترل بیولوژیک عوامل خسارت زا و به منظور کاهش خسارت کرم پیله خوار نخود به عنوان آفت مهم کشت اقتصادی نخود در استان، بهره‌برداران استفاده از عوامل بیولوژیک طبیعی مانند زنبور براکون را برای کنترل آفت انجام دهند.

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

جهت دریافت اخبار تات لرستان در کانال ایتا کلیک نمایید

photo_2024-06-02_19-09-42 (2).jpg

photo_2024-06-02_19-09-46 (2).jpg

photo_2024-06-02_19-09-41.jpg

Average :  5.00 |  Submitted :  1

Tags